Saturday, November 18, 2017

Cara Bayar Bill Astro Secara Online

Kebanyakan orang sedar tentang kemampuan teknologi sekarang yang berupaya membuat pembayaran secara online. Tapi apa yang peliknya, kenapa masih ramai lagi pengguna yang sanggup beratur untuk membuat pembayaran bil? Bila saya tanya kepada mereka, jawapan mereka ialah mereka tidak tahu cara yang betul atau tidak yakin dengan teknologi ini. Maka, artikel  ini saya hasilkan dengan jelas sekali bagi memberi keyakinan kepada pengguna.
Artikel ini mengambil contoh pembayaran bil kepada Maxis dan menambahkan akaun kepada favourite kerana pembayaran bil adalah secara bulanan. Maka lebih mudah jika kita hanyaperlu masukkan nombor akaun dan “TAC request” sekali sahaja.
Cara menambah “Favourite Payee”



1. Login ke Maybank2u. Account & Banking > Bill payment > Add favourite payee (rujuk gambarKlik “TAC request”. TAC akan dihantar kepada handphone anda. Sementara itu, scroll down “corporation name” untuk cari syarikat yang anda ingin membuat pembayaran. (saya mMenggunakan ASTRO dalam contoh ini). Klik Continue




3. Masukkan no akaun bil anda dan nama mengikut bil.Klik continue.


4. Masukkan no akaun bil anda dan nama mengikut bil.Klik continue.
Masukkan no TAC yang dihantar kepada handphone anda. Klik Continue(Untuk mendapatkan no TAC korang kena mengaktif no handphone terlebih dahulu di ATM mengikut bank yang mana korang nak guna untuk membayar bill)

5.Anda akan dipaparkan dengan segala input yang anda telah masukkan dan status “successful” akan dipaparkan(Itu menandakan pembayaran astro korang secara online telah berjaya)

No comments:

Post a Comment